mandag 27. mai 2013

Ripsgelè er tingen....

I kveld har vi plukket ripsen i hagen og kokt ut saften. Så i morgen kveld skal det kokes ripsgelè i heimen. Ca 2 liter råsaft ble det. Det blir nok 2,5 liter ferdig gelè. Det blir nok plukket mere rips her, i fjor ble det 15 liter... og nesten alt er borte... En tur på slang er nok under oppseiling. 


Safta av bærene.

2-3 dl vann pr. kg rips

 Bær som skal brukes til gelé bør ikke være for modne, litt blanding er bra. Pektininnholdet blir redusert i bær som er for modne - som igjen gjør at geléen blir vrien å få stiv. Bruk syltetøyglass som gjør at de blir helt lukket, gamle norgesglass egner seg best som lysestaker og ikke til syltetøy! Jeg bruker kun glass med ”ekstra” runding på toppen eller Hapå glass, de er gode.

Akkurat startet kokingen, da er den tykk og grumsete.


Kok/damp bærene sammen med evt. vann i maks 30 min - eller til bærene faller sammen. Sil (IKKE KRYST, for da blir gelèn uklar) saften og mål den opp. Hell saften i en kjele og kok i 1 time med 1 ss sukker (ikke mer for da blir den seig). Tilsett litt sukker av gangen etter timen og rør til alt er oppløst. Jeg bruker ca 1,5 kg sukker til 3 liter gelè, for lite sukker gjør at den ikke stivner. Det anbefales 800-900 gr pr liter saft, men det er for mye syntes jeg. Husk at det er ikke søtningstoffet alene som får den stiv, det er pektininnholdet! Så jeg smaker til gelèn til den blir passe for meg, jeg veier ikke opp hvor mye. 


Her er den ferdig kokt og klar for sukker.

Ta geléprøven: Ta 1 ss med gele og ha i et vanlig kjøkkenglass eller lignende. Sett den i kjøleskapet et par min. Hvis du da kan snu den på hodet så er geleen ferdig. Ha kjelen på platen mens du heller oppi glassene, sett lokkene på med en gang. Fyll glassene nesten fulle, til mer du har oppi til mer hermetisk blir de. Du hører det ”smeller” i lokkene når de blir kaldere (hvis du bruker syltetøyglass).


Glassene er fylt og lokket er på. De ble stivt denne gangen også, snur de på hodet og ingen ting skjer. Smakte fortreffelig også denne gangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar